Aquesta és una proposta per fer una classe de Ciències Naturals sobre el planeta Terra i el Sistema Solar fent servir les noves tecnologies.
Podeu veure i descarregar el document a través de Google Docs aquí, així com visitar alguns links interessants que hem inclòs en la proposta.
viernes, 13 de mayo de 2011
Disseny d'una classe amb noves tecnologies
Etiquetes de comentaris:
NNTT,
Sistema Solar,
Terra,
up
Problemes amb l'allotjament
Per un problema tècnic del servei d'allotjament, els posts i comentaris publicats des del dia 11 en endavant no estaran disponibles temporalment. .Podeu trobar més informació aquí.
Alguns de vosaltres ja ens heu avisat que els vostres comentaris no es veien, però la solució no està a les nostres mans perquè és un problema extern. Us demanem disculpes i esperem que aviat estiguin visibles per a tothom, ja que s'han començat les tasques de restauració d'aquestes dades perdudes.
Disculpeu les molèsties.
L'equip d'El món des de la nostra classe
Alguns de vosaltres ja ens heu avisat que els vostres comentaris no es veien, però la solució no està a les nostres mans perquè és un problema extern. Us demanem disculpes i esperem que aviat estiguin visibles per a tothom, ja que s'han començat les tasques de restauració d'aquestes dades perdudes.
Disculpeu les molèsties.
L'equip d'El món des de la nostra classe
miércoles, 11 de mayo de 2011
Terratrèmol a Lorca (Múrcia)
Desafortunadament, avui hem rebut la notícia d'un nou terratrèmol que ha sacsejat la localitat murciana de Lorca.
Podem estar informats del que passa, minut a minut, a través dels webs dels diferents diaris nacionals (elmundo.es, elpais.es, abc.es, publico.es), regionals (laverdad.es/murcia, laopiniondemurcia.es) o fins i tot a través de les xarxes socials.
@JRuizMz, o Javier Ruíz Martínez en la vida real, és corresponsal de la Cadena Ser i El País a Múrcia. Aquí pots veure les últimes coses que ha escrit al Twitter. També pots veure les últimes notícies i el que diu la gent sobre el terratrèmol escribint #lorca o #terremotomurcia.
Des del bloc de la nostra classe volem mostrar el nostre suport als afectats i desitjar que es recuperin aviat d'aquesta tragèdia.
Podem estar informats del que passa, minut a minut, a través dels webs dels diferents diaris nacionals (elmundo.es, elpais.es, abc.es, publico.es), regionals (laverdad.es/murcia, laopiniondemurcia.es) o fins i tot a través de les xarxes socials.
@JRuizMz, o Javier Ruíz Martínez en la vida real, és corresponsal de la Cadena Ser i El País a Múrcia. Aquí pots veure les últimes coses que ha escrit al Twitter. També pots veure les últimes notícies i el que diu la gent sobre el terratrèmol escribint #lorca o #terremotomurcia.
Des del bloc de la nostra classe volem mostrar el nostre suport als afectats i desitjar que es recuperin aviat d'aquesta tragèdia.
Etiquetes de comentaris:
Lorca,
notícies,
terratrèmols
martes, 10 de mayo de 2011
Instrument d'avaluació
Aquest document us pot resultar d'utilitat per reconèixer la qualitat d'un recurs didàctic. Es tracta d'un instrument d'avaluació que permet analitzar diferents aspectes tècnics, didàctics i funcionals d'aquestes eines.
Aquesta proposta està oberta a la vostra col·laboració per poder millorar. Hi falta algun aspecte important a tenir en compte? Envia'ns un mail o deixa'ns el teu comentari!
Aquesta proposta està oberta a la vostra col·laboració per poder millorar. Hi falta algun aspecte important a tenir en compte? Envia'ns un mail o deixa'ns el teu comentari!
Etiquetes de comentaris:
instrument d'avaluació,
recursos dìdàctics
Passat, present i futur
La nostra visió del passat, present i futur de les TIC a l'aula, resumida en una presentació de diapositives! Us la podeu descarregar fent clic aquí.
DAFO: Les TIC a l'escola
Aquest DAFO representa els principals problemes i avantatges de la introducció de les TIC a l'aula. Te'l pots descarregar en PDF per veure'l amb millor qualitat fent clic sobre el gràfic.
El fòrum de notícies dels alumnes de NNTT
Amb aquest link, els que estigueu registrats al Moodle de la URV podreu accedir al fòrum de l'assignatura de Noves Tecnologies aplicades a l'Educació, on es parla sobre articles interessants i els nous debats que envolten a les TIC.
El marc legislatiu actual
Etiquetes de comentaris:
competencies,
marc legislatiu
sábado, 7 de mayo de 2011
Els terratrèmols
Però, que és exactament un terratrèmol? Per a entendre-ho cal saber que l'estructura del nostre planeta consisteix en un nucli, un mantell i una escorça. Quant a l'escorça, la part més exterior de la Terra, es divideix en plaques, anomenades tectòniques, que es mouen incessantment. Doncs bé, quan una de les plaques topa amb una altra tenim un terratrèmol.
La topada entre aquestes plaques desencadena una vibració que es transmet a la superfície en forma d'ones, dites sísmiques, i que segons la intensitat de la topada es faran notar més o menys. Si el frec entre les plaques és molt lleuger, solament el copsarà un aparell especial anomenat sismògraf. Ara, si és intens, l'ona sísmica resultant arriba a esfondrar edificis, ponts, carreteres, obrir grans esvorancs a terra i causar milers de morts.
El punt on dues plaques freguen o topen s'anomena hipocentre o focus. Normalment, l'hipocentre dels terratrèmols sol trobar-se a setanta quilòmetres sota la superfície terrestre, però pot localitzar-se a qualsevol punt que no ultrapassi els set-cents quilòmetres de profunditat.
Finalment, el punt de la superfície terrestre més a prop de l'hipocentre s'anomena epicentre, que és on el moviment sísmic resulta més intens. Naturalment, com més lluny és una zona de l'epicentre, més poc s'hi perceben els efectes d'un terratrèmol, o pràcticament gens.
La topada entre aquestes plaques desencadena una vibració que es transmet a la superfície en forma d'ones, dites sísmiques, i que segons la intensitat de la topada es faran notar més o menys. Si el frec entre les plaques és molt lleuger, solament el copsarà un aparell especial anomenat sismògraf. Ara, si és intens, l'ona sísmica resultant arriba a esfondrar edificis, ponts, carreteres, obrir grans esvorancs a terra i causar milers de morts.
El punt on dues plaques freguen o topen s'anomena hipocentre o focus. Normalment, l'hipocentre dels terratrèmols sol trobar-se a setanta quilòmetres sota la superfície terrestre, però pot localitzar-se a qualsevol punt que no ultrapassi els set-cents quilòmetres de profunditat.
Finalment, el punt de la superfície terrestre més a prop de l'hipocentre s'anomena epicentre, que és on el moviment sísmic resulta més intens. Naturalment, com més lluny és una zona de l'epicentre, més poc s'hi perceben els efectes d'un terratrèmol, o pràcticament gens.
Etiquetes de comentaris:
ones sísmiques,
plaques tectòniques,
terratrèmols
Tarragona lidera l'ús d'Internet
Aquest post és un comentari sobre la notícia publicada al número 29 del setmanari Notícies TGN (pàgina 2)
Primer de tot, comentar l’ impressió que m’ha donat el títol d’aquest article el primer cop que l’he llegit. La veritat es que m’ha sobtat força ja que ni jo mateixa, que sóc tarragonina de tota la vida, creia que la nostra província seria la capdavantera en l’ús d’Internet a Espanya. Pensava que moltes altres, com ara Barcelona o Madrid, podrien estar per damunt nostre en aquest estudi.
Tot i això, per a mi és una notícia totalment positiva. Crec que Tarragona sempre ha intentat i ha aconseguit estar al dia de totes les novetats i de tots els avenços tecnològics que s’han anat succeint en els darrers anys, com per exemple amb la creació del TINET.
El TINET és un servei de l’OASI per a la Diputació de Tarragona que ofereix serveis telemàtics als ciutadans de la província per garantir l'accés a Internet i per reunir continguts de proximitat del territori amb l'objectiu d'integrar els ciutadans en la Societat de la Informació i afavorir el coneixement del territori.
Potser, tal i com es comenta a l’article, aquest ha estat un dels factors que han portat a Tarragona al capdavant d’aquesta llista, només superada per quatre països europeus, com són: Dinamarca, Luxemburg, Noruega i Àustria; però també crec que el fet que Tarragona aculli una gran quantitat d’estudiants i sigui un referent pel que fa a la gran quantitat d’estudis universitaris, ha pogut potenciar aquestes dades, i es reflexa en la gran quantitat d’ordinadors portàtils que hi trobem, ja que l’ordinador ha esdevingut una eina diària de treball i d’oci.
La resta de l’article, crec que és força interessant també ja que fa un reflex molt clar de la societat de Tarragona: avançada, moderna i preocupada i interessada per les noves tecnologies.
Així, parla de la gran xarxa social que està tan de moda en l’actualitat i que ha esdevingut la plataforma més famosa d’intercanvi d’experiències, de perfils i d’imatges en els últims anys, Facebook. Mostra que el 94% dels usuaris de xarxes socials, tenen un perfil a aquesta. La veritat es que el gran boom que ha esdevingut Facebook és un fet que em sorprèn moltíssim i que cada cop que hi penso m’al·lucina més. Avui en dia, sobretot al meu cercle d’amistats, es estrany trobar algú que no tingui un perfil en aquesta xarxa.
Per últim, dir que em sembla molt positiu i interessant que Internet hagi arribat a tantes llars tarragonines, que moltes feines s’hagin informatitzat i que Tarragona sigui l’exemple per a moltes altres ciutats pel que fa a aquest tema, ja que crec que avui en dia és imprescindible que hi hagi accessibilitat i formació en l’Internet.
Primer de tot, comentar l’ impressió que m’ha donat el títol d’aquest article el primer cop que l’he llegit. La veritat es que m’ha sobtat força ja que ni jo mateixa, que sóc tarragonina de tota la vida, creia que la nostra província seria la capdavantera en l’ús d’Internet a Espanya. Pensava que moltes altres, com ara Barcelona o Madrid, podrien estar per damunt nostre en aquest estudi.
Tot i això, per a mi és una notícia totalment positiva. Crec que Tarragona sempre ha intentat i ha aconseguit estar al dia de totes les novetats i de tots els avenços tecnològics que s’han anat succeint en els darrers anys, com per exemple amb la creació del TINET.
El TINET és un servei de l’OASI per a la Diputació de Tarragona que ofereix serveis telemàtics als ciutadans de la província per garantir l'accés a Internet i per reunir continguts de proximitat del territori amb l'objectiu d'integrar els ciutadans en la Societat de la Informació i afavorir el coneixement del territori.
Potser, tal i com es comenta a l’article, aquest ha estat un dels factors que han portat a Tarragona al capdavant d’aquesta llista, només superada per quatre països europeus, com són: Dinamarca, Luxemburg, Noruega i Àustria; però també crec que el fet que Tarragona aculli una gran quantitat d’estudiants i sigui un referent pel que fa a la gran quantitat d’estudis universitaris, ha pogut potenciar aquestes dades, i es reflexa en la gran quantitat d’ordinadors portàtils que hi trobem, ja que l’ordinador ha esdevingut una eina diària de treball i d’oci.
La resta de l’article, crec que és força interessant també ja que fa un reflex molt clar de la societat de Tarragona: avançada, moderna i preocupada i interessada per les noves tecnologies.
Així, parla de la gran xarxa social que està tan de moda en l’actualitat i que ha esdevingut la plataforma més famosa d’intercanvi d’experiències, de perfils i d’imatges en els últims anys, Facebook. Mostra que el 94% dels usuaris de xarxes socials, tenen un perfil a aquesta. La veritat es que el gran boom que ha esdevingut Facebook és un fet que em sorprèn moltíssim i que cada cop que hi penso m’al·lucina més. Avui en dia, sobretot al meu cercle d’amistats, es estrany trobar algú que no tingui un perfil en aquesta xarxa.
Per últim, dir que em sembla molt positiu i interessant que Internet hagi arribat a tantes llars tarragonines, que moltes feines s’hagin informatitzat i que Tarragona sigui l’exemple per a moltes altres ciutats pel que fa a aquest tema, ja que crec que avui en dia és imprescindible que hi hagi accessibilitat i formació en l’Internet.
viernes, 6 de mayo de 2011
Tutorial: Com crear una webquest amb PHPWebquest?
1. Si no estem registrats, el primer pas és completar el registre al web de PHPwebquest. Si vols saber com fer-ho, pots veure un exemple aquí.
2. Tot i que es pot anar fent sobre la marxa (una opció gens recomanable), és convenient tenir els continguts ja pensats i redactats en un document de text abans de començar amb la part més tècnica de la creació. És recomanable fer servir una plantilla prèviament dissenyada per evitar tenir problemes amb el format del text. Els diferents apartats que hauràs de redactar seran:
a. Introducció: per presentar la situació hipotètica i potencialment real als nens, és a dir, per exposar-los el problema que hauran de resoldre.
b. Tasques: explica què és el que hauran de fer. També pots donar algunes pautes i consells útils per resoldre l’activitat correctament.
c. Procés: és una mena de guia del que els alumnes hauran de fer, pas per pas, per resoldre la tasca. També se’ls pot proporcionar recursos i adreces online on trobar la informació.
d. Avaluació: indica als alumnes els aspectes que es tindran en compte a l’hora d’avaluar, així com els criteris que marcaran els diferents nivells d’assoliment dels objectius de la tasca.
e. Conclusions: es pot fer un resum del que els nens haurien d’haver après un cop acabada l’activitat.
3. Un cop tenim tota la informació, només cal accedir al nostre espai de PHPwebquest introduint el nostre nom d’usuari i paraula de pas al quadre de la dreta, on posa “usuarios del sistema”.
4. Et sortirà aquest quadre, on hauràs de seleccionar l’opció de “Crear una Webquest”.
5. Ara hauràs de seleccionar entre les diferents propostes quin és el disseny que li vols donar a la teva webquest, l’aspecte visual que tindrà. Pots escollir entre aquests models:
6. Aquest disseny es pot personalitzar una mica canviant els colors dels diferents elements (fons, tipografia, etc), el títol, l’àrea a què pertany l’activitat i el nivell educatiu al que va adreçat. Per canviar els colors només hauràs de fer clic a la icona de la paleta que veuràs a la dreta de cada ítem. No et preocupis pels números que surten al quadre de text, representen el color que has escollit i es canvien automàticament quan selecciones cada opció.
7. En aquesta nova pantalla podràs veure quins dels apartats estan complets i tancats ja, així com els que falten per completar. Fes clic sobre el que vulguis omplir amb els continguts que havies escrit al document de text.
8. Sortirà una pàgina amb un senzill editor de text que et permetrà copiar i enganxar el text del document on hagis fet el teu esborrany (o redactar-lo sobre la marxa, menys aconsellable, com ja s’ha indicat anteriorment). Recorda que, si tens vincles en aquest esborrany, hauràs de comprovar que s’hagin copiat correctament i que funcionin. Pots fer servir l'editor per canviar o retocar aquells aspectes del format que consideris necessari.
9. Pot resultar-te útil aquesta petita guia visual de les principals funcions de l’editor de text:
10. Només podràs posar imatges i col·locar-les on vulguis a l’apartat de Procés. A la resta, només podran ser d’acompanyament i es col·locaran per defecte on la plantilla ho determini, amb la mida predeterminada. En el cas de l’apartat de Procés hauràs de fer servir la seva eina de pujada d’arxius, però vigila amb les limitacions! El pes màxim de les imatges és de 256Kb i no accepta tots els formats d’imatge.
11. Si no pots acabar de carregar tot el contingut en la mateixa sessió, pots guardar el que has fet i tornar a accedir seguint aquests passos:
a. Accedir al web introduint el nom d'usuari i contrasenya
c. Escull quina de les teves activitats vols retocar
d. Ara tens dues opcions:
▪ Completar: Acaba d'omplir aquells apartats que quedaven incomplets ▪
Editar: Retoca el text o els continguts de qualsevol apartat
Editar: Retoca el text o els continguts de qualsevol apartat
12. Per últim, quan hagis acabat d'omplir tots els apartats per facilitar l’accés dels alumnes a la webquest, pots copiar el link de l’activitat a bloc de la classe, al web de l’escola, o simplement en un document de text.
Etiquetes de comentaris:
PHPWebquest,
tutorial,
webquest
Com registrar-me a PHPwebquest?
1. Accedeix a http://phpwebquest.org/newphp/. A la dreta de la pàgina podràs veure un quadre per introduir el teu nom d’usuari i contrasenya, i sota aquest hi ha l’opció de “Sol·licitar un nou compte”, on hauràs de
clicar.
2. Omple el quadre amb les teves dades i fes clic sobre el botó d’Enviar.
3. Es carregarà una nova pàgina que t’indicarà que el registre s’ha fet amb èxit.
4. Ara, per accedir al teu espai personal, només hauràs d’introduir el nom d’usuari i contrasenya escollits tornant de nou a l’adreça del punt 1.
Etiquetes de comentaris:
PHPWebquest,
tutorial,
webquest
Abans de començar... què és una webquest?
webquest són uns recursos didàctics molt pràctics i versàtils que permeten al mestre crear activitats personalitzades i adaptades als seus alumnes. D’aquesta manera podrem crear els nostres propis continguts fent servir la informació que considerem més adient, sempre intentant que el nen faci un aprenentatge per descoberta i que tregui les seves pròpies conclusions. http://www.isabelperez.com/webquest/index.htm#all i
L’objectiu de les webquests no és que el nen respongui les preguntes, sinó que ho faci treballant de manera cooperativa i utilitzi la informació que li oferim per construir el seu propi coneixement, que investigui, que tingui curiositat per aprendre més.
A més, també hem de tenir en compte que la tasca s’ha d’emmarcar en un context potencialment real que proposi un problema davant del qual hagin de prendre decisions.
L’avaluació s’acostuma a fer segons una matriu que recull diferents graus d’assoliment dels objectius plantejats per a l’activitat.
(Pérez Torres, I. 2006. Citat a
consultat el 31 de març de 2011).
Etiquetes de comentaris:
PHPWebquest,
tutorial,
webquest
L'escala de Mercalli
Creada en 1902 pel sismòleg italià Giusseppe Mercalli (Milà, 1850-Nàpols, 1914).
No es basa en els registres sismogràfics sino en l' efecte o dany produït en les estructures i en la sensació percebuda per la gent.
Per a establir la Intensidad es recorre a la revisió de registres històrics, entrevistes a la gent, notícies dels diaris públics i personals, etc, però els graus no es corresponen amb l'escala Richter. La Intensidad pot ser diferent en els mateixos llocs i per a un mateix terratrèmol (la Magnitut Richter, en canvi, serà la mateixa).
Grau III: Notada clarament en els interiors, especialment en els pisos alts dels edificis, moltes persones no ho associen amb un sisme. Els vehícles de motor estacionats poden moure's lleugerament. Vibració com l'originada pel pas d'un carro pesat. Duració estimable.
Grau IV: Tremolor sentit durant el dia per moltes persones en els interiors, per poques a l'exterior. Si és de nit algú es pot despertar. Vibració de vaixelles, vidres de finestres i portes; els murs cruixen. Sensació com d'un carro pesat topant contra un edifici, els vehicles de motor estacionats es balancegen clarament.
Grau V: Tremolor sentida gairebé per tothom; molta gent es desperta. Algunes peces de vaixella i vidres es trenquen, cauen objectes inestables . S'observen perturbacions als arbres, pals i altres objectes alts. S'aturen els rellotges de pèndol.
Grau VI: Tremolor sentida per tothom; moltes persones atemoritzades fugen cap a l'exterior. Alguns mobles pesats canvien de lloc. Danys lleugers.
Grau VII: Tothom el sent . La gent fuig cap a l'exterior. Danys sense importància en edificis ben dissenyats i construïts. Petits danys en estructures ordinàries ben construïdes; danys considerables en les dèbils o mal planejades; trencament d'algunes xemeneies. El noten les persones que condueixen vehicles en moviment.
Grau VIII: Danys lleugers en estructures de diseny especialment bo; considerable en edificis ordinaris amb derrumbament parcial; gran en estructures dèbilment construïdes. Caiguda de xemeneies, piles de productes en els magatzems de les fàbriques, columnes, monuments i murs. Els mobles pesats es tomben. Arena i fang projectats en petites quantitats. Canvi en el nivell de l'aigua dels pous. Pèrdua de control en les persones que condueixen vehícles motoritzats.
Grau IX: Dany considerable en les estructures ben dissenyades; grans danys en els edificis sòlids, amb derrumbament parcial. Els edificis surten dels seus fonaments. El terreny s'omple d'esvorancs. Les canonades subterrànies es trenquen.
Grau X: Destrucció d'algunes estructures de fusta ben construïdes; la major part de les estructures d'edificis es destrueixen; grans esvorancs al terreny. Les vies del ferrocarril es torcen. Invasió de l'aigua dels rius sobre les terres riberenques.
Grau XI: Gairebé cap edificació es salva de la destrucció. Ponts derruïts. Grans esvorancs al terreny. Les canonades subterrànies queden fora de servei. Enfonsaments i derrumbaments en terrenys de suau pendet. Gran torsió de vies ferroviàries.
Grau XII: Destrucció total. Ones visibles sobre el terreny. Perturbacions de las cotes de nivell (rius, llacs i mars). Objectes llençats a l'aire cap amunt.
No es basa en els registres sismogràfics sino en l' efecte o dany produït en les estructures i en la sensació percebuda per la gent.
Per a establir la Intensidad es recorre a la revisió de registres històrics, entrevistes a la gent, notícies dels diaris públics i personals, etc, però els graus no es corresponen amb l'escala Richter. La Intensidad pot ser diferent en els mateixos llocs i per a un mateix terratrèmol (la Magnitut Richter, en canvi, serà la mateixa).
Dependrà de:
a) L'energia del terratrèmol,
b) La distància de la falla on es va produir
c) La forma com les ones arriben al lloc on s'enregistra (obliqua, perpendicular, etc,)
d) Les característiques geològiques del material del lloc on s'enregistra la Intensitat.
e) Com la població va sentir o va deixar registres del terratrèmol.
b) La distància de la falla on es va produir
c) La forma com les ones arriben al lloc on s'enregistra (obliqua, perpendicular, etc,)
d) Les característiques geològiques del material del lloc on s'enregistra la Intensitat.
e) Com la població va sentir o va deixar registres del terratrèmol.
Veiem quins són els diferents graus que contempla aquesta escala:
Grau I: Notat per poques persones en condicions especialment favorables.
Grau II: Notat per poques persones en repòs, especialment en els pisos alts dels edificis. Els objetes penjats poden oscil·lar. Grau III: Notada clarament en els interiors, especialment en els pisos alts dels edificis, moltes persones no ho associen amb un sisme. Els vehícles de motor estacionats poden moure's lleugerament. Vibració com l'originada pel pas d'un carro pesat. Duració estimable.
Grau IV: Tremolor sentit durant el dia per moltes persones en els interiors, per poques a l'exterior. Si és de nit algú es pot despertar. Vibració de vaixelles, vidres de finestres i portes; els murs cruixen. Sensació com d'un carro pesat topant contra un edifici, els vehicles de motor estacionats es balancegen clarament.
Grau V: Tremolor sentida gairebé per tothom; molta gent es desperta. Algunes peces de vaixella i vidres es trenquen, cauen objectes inestables . S'observen perturbacions als arbres, pals i altres objectes alts. S'aturen els rellotges de pèndol.
Grau VI: Tremolor sentida per tothom; moltes persones atemoritzades fugen cap a l'exterior. Alguns mobles pesats canvien de lloc. Danys lleugers.
Grau VII: Tothom el sent . La gent fuig cap a l'exterior. Danys sense importància en edificis ben dissenyats i construïts. Petits danys en estructures ordinàries ben construïdes; danys considerables en les dèbils o mal planejades; trencament d'algunes xemeneies. El noten les persones que condueixen vehicles en moviment.
Grau VIII: Danys lleugers en estructures de diseny especialment bo; considerable en edificis ordinaris amb derrumbament parcial; gran en estructures dèbilment construïdes. Caiguda de xemeneies, piles de productes en els magatzems de les fàbriques, columnes, monuments i murs. Els mobles pesats es tomben. Arena i fang projectats en petites quantitats. Canvi en el nivell de l'aigua dels pous. Pèrdua de control en les persones que condueixen vehícles motoritzats.
Grau IX: Dany considerable en les estructures ben dissenyades; grans danys en els edificis sòlids, amb derrumbament parcial. Els edificis surten dels seus fonaments. El terreny s'omple d'esvorancs. Les canonades subterrànies es trenquen.
Grau X: Destrucció d'algunes estructures de fusta ben construïdes; la major part de les estructures d'edificis es destrueixen; grans esvorancs al terreny. Les vies del ferrocarril es torcen. Invasió de l'aigua dels rius sobre les terres riberenques.
Grau XI: Gairebé cap edificació es salva de la destrucció. Ponts derruïts. Grans esvorancs al terreny. Les canonades subterrànies queden fora de servei. Enfonsaments i derrumbaments en terrenys de suau pendet. Gran torsió de vies ferroviàries.
Grau XII: Destrucció total. Ones visibles sobre el terreny. Perturbacions de las cotes de nivell (rius, llacs i mars). Objectes llençats a l'aire cap amunt.
Etiquetes de comentaris:
escales,
mercalli,
terratrèmols
L'escala de Richter
L'escala sismològica de Richter s'anomena així en honor de Charles Richter (1900-1985), sismòleg nascut a Hamilton, Ohio, Estats Units.
Richter va desenvolupar la seva escala cap a la dècada de 1930. Aquesta escala és oberta, és a dir, que no hi ha un límit màxim teòric.
L'alliberament més gran d'energia que s'ha pogut mesurar va ser durant el Gran Terratrèmol de Valdívia (Mèxic), el 22 de maig de 1960, que va arribar als 9'5 graus de l'escala de Richter.
L'alliberament més gran d'energia que s'ha pogut mesurar va ser durant el Gran Terratrèmol de Valdívia (Mèxic), el 22 de maig de 1960, que va arribar als 9'5 graus de l'escala de Richter.
A continuació, veureu un resum d'aquesta escala i de l'equivalència de la força amb què es mou el terra (en grams, quilograms i tones) amb un exemple equiparable a aquesta.
1,0 GRAUS (170 g): Petita explosió
1,5 GRAUS (910 g): Bomba de la II Guerra Mundial
3,5 GRAUS (455 kg): Explosió en una mina
4,5 GRAUS (32 tn): Tornado mitjà
7,5 GRAUS (1.000 tn)
12 GRAUS (1 bilió de tn): Fractura de la Terra pel mig
Etiquetes de comentaris:
escales,
Richter,
terratrèmols
Noves Tecnològies aplicades a l'educació
MIRADES PEDAGÒGIQUES: “Les TAC, un repte per a les escoles”
Si tens problemes per veure el vídeo, fes clic aquí.
En aquest vídeo apareix la Mercè Vilalta, directora del CEIP Baixeras de Barcelona. Explica els recursos i dificultats que es troba l'escola per dur a terme el seu projecte d'autonomia de centre basat en les TAC. L'escola té molt clar que les NNTT són el present i el futur dels nens, no obstant es troben amb algunes dificultats econòmiques per tal de realitzar el projecte, ja que la directora argumenta que els obstacles trobats pel camí són d'origen econòmic perquè la formació i motivació per part de la resta de professorat no hi falta. Els professors d'aquest centre han lluitat per formar-se i així aprendre a utilitzar de forma adequada les TIC a l'escola, però com bé he dit abans, el seu handicap és els pocs recursos econòmics, les poques subvencions que reben. Segons el vídeo, els mestres de l'escola han hagut de gestionar-se per poder dur a terme el projecte de les TIC nomenat al seu pla d'autonomia.
Per tant, després d'haver vist aquest vídeo puc extreure algunes conclusions. En primer lloc, m'agradaria dir que aquesta escola reflexa la realitat de molts altres centres, ja que estan intentant actualitzar-se per poder participar de forma activa en aquest nou món de les noves tecnologies però no els resulta una tasca fàcil perquè, tot i que hi ha una bona intenció per part de la comunitat educativa, fan falta molts recursos que no tenen i això dificulta el treball. També m'agradaria aplaudir aquesta escola per ser un l'exemple clau a seguir perquè tot i que no disposen de recursos suficients, els mestres han fet esforços per formar-se, motivar-se per tal d'actualitzar-se en aquesta nova societat i gestionar-se per tal d'intentar aprofitar tot el que està al seu abast per poder introduir més recursos per utilitzar com cal les NNTT a l'aula. Finalment, dir també que aquesta és una tasca complicada perquè per molt que els mestres s'esforcin, si no hi ha prou recursos per dur a terme aquest projecte, no es podrà fer com cal, ja que no hem d'oblidar que la feina del mestre no és només introduir les NNTT a l'aula i formar-se per fer-ho sinó que ha de fer moltes altres coses necessàries pel món de l'educació i, per tant, no ens poden quedar enrere intentant arreglar una cosa que, en principi, no ens pertoca. No obstant, dir també que aquests professors, aquesta escola m'ha demostrat que quan algú vol tirar endavant un projecte, per moltes barreres que hi hagin, si hi ha interès i ganes de treballar es pot aconseguir tot el que ens proposem.
Noves tecnologies i el currículum
La relació que trobem entre la utilització de les noves tecnologies i el currículum és ben senzilla. Les noves tecnologies han de servir perquè els alumnes aprenguin continguts d'ensenyament-aprenentatge, adquireixin autonomia a l'hora de treballar, assoleixin objectius, coneguin la vida real, s'introdueixin a la societat de la informació, treballin en equips de manera col·laborativa i cooperativa. En definitiva, com a mestres hem d'intentar que les noves tecnologies serveixin a l'alumne per ser competent a la vida real (la vida de fora de l'escola). Un cop tenim clar els objectius de les NNTT, el següent pas és com implementar-les. Per fer-ho només fa falta tenir interès i motivació a l'hora d'aprendre, com era el cas del vídeo que he vist anteriorment. Els professors posaven tot el seu empeny per fer possible la introducció a l'aula de les NNTT (ficaven interès, motivació, formació) però aquest no és l'únic factor a tenir en compte, ja que els recursos que té l'escola també influeixen molt (tal i com hem vist anteriorment) en poder posar en pràctica tot això. No obstant, el més important, des del meu punt de vista, és que tota la comunitat educativa es posi d'acord per poder tirar endavant el projecte i, així, s'aconseguirà crear una força, un impuls per introduir les NNTT a l'aula de forma satisfactòria.
Si tens problemes per veure el vídeo, fes clic aquí.
En aquest vídeo apareix la Mercè Vilalta, directora del CEIP Baixeras de Barcelona. Explica els recursos i dificultats que es troba l'escola per dur a terme el seu projecte d'autonomia de centre basat en les TAC. L'escola té molt clar que les NNTT són el present i el futur dels nens, no obstant es troben amb algunes dificultats econòmiques per tal de realitzar el projecte, ja que la directora argumenta que els obstacles trobats pel camí són d'origen econòmic perquè la formació i motivació per part de la resta de professorat no hi falta. Els professors d'aquest centre han lluitat per formar-se i així aprendre a utilitzar de forma adequada les TIC a l'escola, però com bé he dit abans, el seu handicap és els pocs recursos econòmics, les poques subvencions que reben. Segons el vídeo, els mestres de l'escola han hagut de gestionar-se per poder dur a terme el projecte de les TIC nomenat al seu pla d'autonomia.
Per tant, després d'haver vist aquest vídeo puc extreure algunes conclusions. En primer lloc, m'agradaria dir que aquesta escola reflexa la realitat de molts altres centres, ja que estan intentant actualitzar-se per poder participar de forma activa en aquest nou món de les noves tecnologies però no els resulta una tasca fàcil perquè, tot i que hi ha una bona intenció per part de la comunitat educativa, fan falta molts recursos que no tenen i això dificulta el treball. També m'agradaria aplaudir aquesta escola per ser un l'exemple clau a seguir perquè tot i que no disposen de recursos suficients, els mestres han fet esforços per formar-se, motivar-se per tal d'actualitzar-se en aquesta nova societat i gestionar-se per tal d'intentar aprofitar tot el que està al seu abast per poder introduir més recursos per utilitzar com cal les NNTT a l'aula. Finalment, dir també que aquesta és una tasca complicada perquè per molt que els mestres s'esforcin, si no hi ha prou recursos per dur a terme aquest projecte, no es podrà fer com cal, ja que no hem d'oblidar que la feina del mestre no és només introduir les NNTT a l'aula i formar-se per fer-ho sinó que ha de fer moltes altres coses necessàries pel món de l'educació i, per tant, no ens poden quedar enrere intentant arreglar una cosa que, en principi, no ens pertoca. No obstant, dir també que aquests professors, aquesta escola m'ha demostrat que quan algú vol tirar endavant un projecte, per moltes barreres que hi hagin, si hi ha interès i ganes de treballar es pot aconseguir tot el que ens proposem.
Noves tecnologies i el currículum
La relació que trobem entre la utilització de les noves tecnologies i el currículum és ben senzilla. Les noves tecnologies han de servir perquè els alumnes aprenguin continguts d'ensenyament-aprenentatge, adquireixin autonomia a l'hora de treballar, assoleixin objectius, coneguin la vida real, s'introdueixin a la societat de la informació, treballin en equips de manera col·laborativa i cooperativa. En definitiva, com a mestres hem d'intentar que les noves tecnologies serveixin a l'alumne per ser competent a la vida real (la vida de fora de l'escola). Un cop tenim clar els objectius de les NNTT, el següent pas és com implementar-les. Per fer-ho només fa falta tenir interès i motivació a l'hora d'aprendre, com era el cas del vídeo que he vist anteriorment. Els professors posaven tot el seu empeny per fer possible la introducció a l'aula de les NNTT (ficaven interès, motivació, formació) però aquest no és l'únic factor a tenir en compte, ja que els recursos que té l'escola també influeixen molt (tal i com hem vist anteriorment) en poder posar en pràctica tot això. No obstant, el més important, des del meu punt de vista, és que tota la comunitat educativa es posi d'acord per poder tirar endavant el projecte i, així, s'aconseguirà crear una força, un impuls per introduir les NNTT a l'aula de forma satisfactòria.
jueves, 5 de mayo de 2011
Integració de les TIC a l'aula
Aquest esquema mostra les condicions que s'han de donar perquè es produeixi una integració efectiva de les TIC a l'aula. Feu clic sobre la imatge per engrandir-la. Després us podeu descarregar el gràfic.

Etiquetes de comentaris:
escola,
integració,
NNTT,
TIC
domingo, 1 de mayo de 2011
Documentals sobre terratrèmols
Ahir, dissabte 30 d'abril, el programa de TVE2 La noche temática va estar dedicat als terratrèmols. S'hi van emetre dos documentals diferents. Si els voleu veure online, aquí teniu el link:
La Tierra pierde el norte
Los terremotos más devastadores
La Tierra pierde el norte
Los terremotos más devastadores
Etiquetes de comentaris:
documentals,
terratrèmols,
tsunamis
jueves, 31 de marzo de 2011
Quan la Terra tremola
Feu clic a la imatge de sobre per accedir a la nova activitat que haureu de realitzar per la setmana vinent. Recordeu que l'haureu de lliurar via email dins del termini establert!
Etiquetes de comentaris:
activitats,
terratrèmols,
webquest
martes, 29 de marzo de 2011
Benvinguts!
Benvinguts a aquest projecte blog, especialment creat per a les classes de Noves Tecnologies Aplicades a l'Educació.
Suscribirse a:
Comentarios (Atom)